Een to-do-list is handig. In drukke tijden (kerst!) helpt zo’n lijst om te zorgen dat je niks vergeet. Als je wat kan afstrepen, geeft dat een goed gevoel. Weer een klusje afgehandeld. Er is rust en overzicht in je hoofd. Leve de to-do-list! Toch?

Paradoxaal genoeg kan de lijst ook zorgen voor onrust. Voor een gevoel van nooit klaar zijn, omdat de lijst niet korter wordt maar langer. Voor een gevoel dat de dag te weinig uren heeft om alles af te krijgen. Je krijgt een non-stop to-do-list.

Hoe kan het anders?

Kijk eens kritisch naar je to-do-list. Sta JIJ er eigenlijk wel op? Zet erop: tijd voor mezelf. Vijf minuten is al voldoende! Gebruik die tijd om met je aandacht naar binnen te keren. Naar jezelf. Naar je adem. Dat kan nu, op het moment dat je dit leest. Kan je je adem voelen in je lijf? Is hij duidelijk aanwezig of juist nauwelijks op te merken? Je hoeft niet te sturen. Laat de adem er gewoon zijn terwijl je hem opmerkt.

Onrust

Misschien voel je nu onrust, ongeduld of irritatie omdat je het liefst weer iets wil gaan doen. Sta jezelf toe om nu, op dit moment, naast deze onrust ook aandacht te hebben voor je ademhaleing. Dwars door alles heen. Meer hoeft niet. Aanwzig zijn bij de adem. Dat is alles. Vijf minuten.

Ik ben benieuwd wat je ervaart!