Hoe ga je om met tegenslag?

Heb je het Nationale Stressdebat vorige week op tv gezien? Het ging over de oorzaken van stress. Naast jezelf overvragen en een te hoge werkdruk was de belangrijkste oorzaak: geen tegenslag kunnen accepteren. Meteen zat ik rechtop: dit is wat ik vaak zie gebeuren. Niet alleen bij mezelf, maar ook bij anderen.

In mijn werk als leerkracht merk ik dat we het onze kinderen bijna niet toestaan om teleurgesteld te zijn. Op veel basisscholen is het gebruikelijk dat uitnodigingen voor verjaardagen buiten schooltijd uitgedeeld worden. Daar zijn meerdere redenen voor, maar één daarvan is dat het zo zielig is voor de kinderen die geen uitnodiging krijgen. Vaak ligt hier een vroegere pijn van onszelf aan ten grondslag vanuit de tijd dat we zelf weleens overgeslagen werden bij een feestje. Dat vervelende gevoel willen we onze kinderen besparen. Heel begrijpelijk.

Tegenslag is fijn

Wat we echter over het hoofd zien, is dat wij zelf door die teleurstelling iets hebben geleerd. Namelijk dat het hier geen groot paradijs is waarin je alles naar je hand kan zetten. Is dat leuk? Nee. Is het noodzakelijk? Ik denk van wel.

Het leven bestaat nou eenmaal uit polariteiten. Er is geluk en er is ongeluk. Er is vreugde en er is verdriet. Het één kan niet zonder het ander bestaan. Door je verdriet word je sterker en leer je vreugde waarderen. Door je ziekte weet je weer wat gezondheid is. Beide kanten zijn even belangrijk en leerzaam. Zo bekeken kan je je dus afvragen of de mindere kanten van de medaille eigenlijk wel zo slecht zijn. Ze zijn net zo waardevol om verder te groeien als mens. Dat is wat we nogal eens vergeten. We kijken er liever van weg. Het gevolg is dat we ons vooral focussen op de leuke dingen. En ja, dan word je al gauw teleurgesteld, want het leven is niet alleen maar leuk.

Een goed begin….

Het is de kunst om geluk te ervaren in alles wat zich in je leven aandient. In de leuke, maar ook de minder leuke dingen. Leren omgaan met teleurstellingen. Dat is voor iedereen mogelijk! Het vergt wel oefening. Een mooi begin is om regelmatig een pauze in te lassen en je dan bewust te zijn van je ademhaling. Je laat je adem er gewoon zijn zoals die is. Je verandert er niets aan en… heel belangrijk: je hebt er geen oordeel over. Hou dit enkele minuten vol. Je zal merken dat je je direct minder gestresst gaat voelen. Wil je meer weten over hoe je omgaat met tegenslag? Neem contact met me op!