Gek op wandelen? Met deze tips haal je nóg meer uit je wandeling

Vind jij het ook zo heerlijk om een wandeling te maken? Ik wel. Smoezen genoeg, hoor: geen tijd, geen zin, te koud, te warm, maar als ik toch gegaan ben, dan voel ik me opgeladen. Ik kwam erachter dat dat alleen werkt als ik met een bepaalde ‘mindset’ wandel. Misschien heb jij er ook wat aan en daarom deel ik mijn tips met je!

Tip 1: Wandel in de natuur

De natuur is voor mij essentieel. Daar kom ik tot rust. Ik heb ontdekt dat ik het beste op een onverhard pad kan lopen. Op de één of andere manier voel ik me dan meer verbonden met de natuur. Op asfalt heb ik dat gevoel stukken minder. Ik bof dat ik in de buurt van de Rottemeren woon en dus snel in de natuur ben. Toch is het met wat inspanning vast wel mogelijk om een mooi park op te zoeken of het strand.

Tip 2: Vertraag

Ik hou van stevig doorstappen en aan het begin van de wandeling is het tempo lekker hoog. Vaak komt dat doordat ik nadenk of iets aan het verwerken ben. Het wandelen gaat dan nog op de automatische piloot. Naarmate ik verder ben, gaat mijn tempo naar beneden. En als dat niet vanzelf gebeurt, dan vertraag ik mijn passen iets. Zo heb ik meer tijd om om me heen te kijken, de wind te voelen op mijn huid, het geluid te horen van mijn voetstappen. Met andere woorden: ik wandel bewuster.

Tip 3: Voel je voeten

Ik richt mijn aandacht op mijn voeten en voel hoe ik ze neerzet, hoe ze contact maken met de grond, hoe ze afwikkelen, hoe ze loskomen van de grond en hoe ik ze weer neerzet. Steeds opnieuw, heel aandachtig, maar zeker niet gespannen, volg ik mijn voeten. Dat maakt mijn hoofd lekker leeg.

Tip 4: Adem als leidraad

Terwijl ik zo bewust en iets vertraagd loop, merk ik dat mijn adem zich als vanzelf aanpast aan mijn loopritme. Dat is voor mij het moment om mijn adem voorrang te geven. Daarmee bedoel ik dat ik mij laat leiden door het ritme van mijn adem.  Na verloop van tijd bemerk ik een toestand die ik ook wel omschrijf als mindful wandelen: met bewuste aandacht wandelen. In deze toestand is het net of alles op zijn plek valt. Ik kan dingen nóg beter relativeren en ik voel dat ik deel uitmaak van een groter geheel. Ik kom weer opgeladen terug. Zoals Nietzsche al zei: ‘Alle belangrijke ideeën zijn opgedaan tijdens het wandelen’. En zo is het.

Heb jij ook tips om je wandelingen anders te beleven? Deel ze hieronder! Ik kijk ernaar uit!